Estos apuntes son el principio de conversaciones en las cuales hackearemos un evento en la ciudad de México. En estos primeros pasos estaremos definiendo, encuadre, marco, ritmo, narrativa, agenda, interlocutores. Los posts sucesivos afinarán la puntería sobre todos estos aspectos y sumarán registros, inflexiones, sugerencias, bibliogarfái, notas, videos, etc hasta ir conformando una agenda equilibrada y llamativa. Los tendremos al tanto.
Tecnologia y creatividad por areas
1 Entretenimiento (VR)
The next step for games? Simulate the entire world
Los increíbles productos de Oculus Rift is about to deliver seamless VR
2 Smart Fabrics
The future of wearables is smart fabrics, says Business of Fashion founder
Archaeology’s future lies in 3D scanning the past
3 Fronteras
DNA analysis will build an internet of living things
Space mining will take a giant leap in 2016
4 Meta-Medicina
Machine learning will keep us healthy longer
Video games will soon compete with drugs as a form of medicine
Six areas that artificial emotional intelligence will revolutionise
5 Smart Cities
Smart cities will be necessary for our survival
Robot trucks will deliver us from accidents
6 Gobierno a medida
Drone swarms will change the face of modern warfare
How the blockchain will enable self-service government
Better data has the power to save more lives, says Melinda Gates
5 Psico-educacion
Technologists now need to be psychologists
High street shops will track your phone to ping you the best deals
Social networks will help education connect, says Reid Hoffman
6 Artes y medios algorítmicos
Amazon and Netflix could herald indie cinema’s great revival
Games of the future will be developed by algorithms, not humans
In 2016, beauty will make a comeback in design and architecture
7 Inteligencia colaborativa
Thomas Malone, Center for Collaborative Intelligence
El futuro de la humanidad en sus manos
Un equipo de expertos investiga en un Instituto de Oxford los riesgos de extinción del ser humano
Nick Bostrom
What happens when our computers get smarter than we are? #TED2015
Artificial intelligence is getting smarter by leaps and bounds — within this century, research suggests, a computer AI could be as «smart» as a human being. And then, says Nick Bostrom, it will overtake us: «Machine intelligence is the last invention that humanity will ever need to make.» A philosopher and technologist, Bostrom asks us to think hard about the world we’re building right now, driven by thinking machines. Will our smart machines help to preserve humanity and our values — or will they have values of their own?
8 Fringes
Los árboles también tienen sus propias redes sociales
Peter Wohlleben “The Hidden Life of Trees”
los árboles en un bosque son entes sociales. Pueden contar, aprender y recordar; cuidan de sus vecinos enfermos; se alertan mediante señales eléctricas a través de una red de hongos conocida como la “Wood Wide Web” (la Red Forestal Mundial) y, por motivos que desconocemos, mantienen vivos durante siglos los viejos tocones de compañeros talados, alimentándolos con una solución azucarada a través de sus raíces. en la naturaleza, los árboles operan más como seres comunitarios que como individuos. Trabajan juntos en redes y comparten los recursos, para aumentar así su resistencia.
II INVITADOS PROSPECTIVOS
Making the Geologic Now: Intro and Conclusion
Geologic topics and themes are underscoring daily experience in ways that are stark and arresting. Deep time is beginning to have applied, material meaning for non-specialists – the geologic, both as a material dynamic and as a cultural preoccupation, shapes the “now” in ever more direct and urgent ways. – See more at: http://geologicnow.com/intro_Ellsworth+Kruse.php#sthash.6nUA1vW7.dpuf
GENTE QUE CONOCEMOS CON EXCELENTES ANTECEDENTES (ESCRITOS PERO SOBRETODO PERFORMATIVOS)
Candidatos posibles
Amy Burvall & Herb Mahelona – What I Learned from Napoleon and MTV
Andres Hatum
Andrei Vazhnov Mover materia en el espacio
Daniel Innerarity La globalización del sufrimiento
Juan Freire
Alfons Cornella
[…] 2.2 Meta-temas que articulan tecnologia y creatividad […]